Hau bai dela tranparik gabeko trukua!: Umeen barruko unibertso ezkutua orri zati batean ikusgai!!

2007-10-16

MARRAZKETAREN ONURAK:

Marrazketa berezko ekintza bat da eta modu horretan errespetatu behar da eta umeen obra nagusi bat bezala kontsideratu. Marrazterakoan, umeen naturaltasuna eta berezkotasuna errespetatzea ezinbestekoa da. Marrazkigintzaren hasierako etapetan, umeei ez zaie zuzendu behar, ezta akatsak atera edo arauak ezarri marrazkiak egiterakoan. Umeek marrazketa askatasuna bezala ulertu behar dute inolako derrigortasunik gabe, bestela umearen sormenari mugak jarriko genizkioke.
Umeek marrazteko gogoa badute, animatu behar zaie eta ahalik eta arinen hastea oso komenigarria da, horrek umeen garapenean eragin nabaria izango baitu.
Marrazketak honako aspektu hauetan laguntzen dio umeari:
1. Psikomotrizitate finean.
2. Irakurketan eta idazketan.
3. Berarenganako konfiantza izaten.
4. Emozioak, sentimenduak eta sentsazioak adierazten.
5. Besteekiko eta bere buruarekiko komunikazioan.
6. Sormenean.
7. Izaeraren formakuntzan.
8. Heldutasun psikologikoan.
Informazioa hemendik aterata: Klikatu hemen

MARRAZKETAREN ETAPAK:

Iazko plastika irakasgaian, umeen marrazketaren oinarrizko etapak ikusi genituen eta horretan oinarrituz, bertako informazioa antolatuz eta ideia propioak gehituz, artikulu hau garatu dut.

Marrazketak etapa batzuk ditu:

1. Zirrimarraketaren etapa: 0-6 urte bitartean.
2. Eskemaren etapa: 6-9 urte bitartean.
3. Bitarteko etapa: 9-12 urte bitartean.
4. Errepresentazio espaziala: 12 urtetik aurrera.

Nahiz eta gure gehien interesatzen zaigun etapa 0-6 bitartekoa izan, eskumaldean menu gorakariaren bidez, gainontzeko etapen azalpen txiki bana uzten dizuet.

Hona hemen zirrimarraketa etaparen ezaugarri nagusienak:

1. Zirrimarraketaren etapa: Norabide guztietan marrazten dute, era deskontrolatu batean. Beso osoa mugitzen dute eta ez dute inolako intentzio figuratiborik.

Etapa honen barnean beste zirrimarraketa mota bat dago: zirrimarraketa zirkularra (ondoko marrazkian ikus daiteke). Umeek ukondoa artikulatzen hasten dira, horregatik gai dira zirkuluak egiteko ukondoaren eraginez. Oinarrizko zirrimarraketa ere agertzen hasten da. Honetan, erpurua erabiltzen hasten dira pintza moduan trazoa mozteko. Trazuak txikitu egiten dira, baina oraindik ez ditu kontrolatzen. Ostean forma itxiak egiten hasten dira eta kontrol sinplea lortu dutela esaten da.


Mandalak ere egiten dituzte, hau da, oso forma orekatu bat (adibidez zirkulu bat), baina erditik banatzen dute gurutze bat eginez, haurrek behar hori dutelako.
Hemendik aurrera forma irregularrak eta abstraktoak egingo dituzte eta hortik abiatuz, gizakien irudiekin hasiko dira:


- Hasteko, eguzki zirrimarra egindo dute (alboko irudia).

- Gero aurpegian dauden elementuak sartzen hasiko dira: begiak, sudurra...(eguzkiak begi handiak dituela ikus daiteke).

-Ostean gorputza egingo dute, burua handiena izango da (garrantzitsuena izango delako haientzat). Zapaburuak izango dira, baina bertikaltasunean ( beheko irudian buru handia, begi handiak eta gorputz txikia ikus daiteke).

-Zapaburuari ezaugarri gehiago jartzen joango dira: ilea, belarriak... eta gizakiaren itxura osoa hartuko dute.

-Handik aurrera, figura gehiago egingo dituzte: etxea, mendia... ( beheko irudian kotxe bat eta lore bat marraztuta daude).


UME BAT, MUNDU BAT:


Umeak oso desberdinak dira haien artean eta hori marrazkietan nabaritzen da, adibidez, eskatzen badiogu ume talde bati mendian etxe bat marrazteko, marrazki guztiak desberdinak izando dira nahiz eta oinarri bera izan.
Hemen behean bideo bat ikus dezakezue. Bertan adin desberdinetako umeak daude, tenperekin margozten, baina ikus daitekenez bakoitzak bere erara erabiltzen du materiala: nagusienak beren kabuz daude,trebeak dira haien lanetan eta denbora galdu gabe margozten dute ideia zehatzak dituztelako. Txikiek, berriz, helduen laguntza behar dute, astiroago margozten dute... eta nahiz eta marrazkiak ez ikusi, seguruenik mota desberdinetakoak direla, norberak bere bizipenak dituelako eta mundua era desberdinetara ikusten duelako.

Material desberdinez marrazterakoan, adibidez, margoz, errotulkiz, pintzelez, klarionez, tenperaz… eta teknika desberdinak erabiliz, hala nola, eskuekin margoztuz, umeen ideiak eta adierazmena akuilatu egiten dira.
Batzuetan umeak akuilatu behar dira marrazten hastera. Akuilatzerakoan, haien pertzepzioa, adimena eta emozioak garatzen laguntzen zaie.
http://www.youtube.com/watch?v=WexIpfj5wQs